Marzec – tydzień 1
Lekcja 1. O substancjach, z których jest wytwarzana odzież
Klasa I LO SP
Temat: Czy wiesz, że gdyby nie skały wapienne, zaprawa wapienna prawdopodobnie nie towarzyszyłaby człowiekowi od tysiącleci? Jaka substancja łączy kredę szkolną, kamień w czajniku i marmurową rzeźbę Wenus z Milo?
Wykonaj prezentację ,,Skały wapienne -występowanie ,skład chemiczny i zastosowanie '' Minimum 15 slajdów, nie zapomnij wstawić zdjęć, filmików. Odeślij prace na adres: Barbarafila72@wp.pl Możecie wykorzystać platformę https://epodreczniki.pl/
Praca z chemii dla klasy pierwszej LO i Technikum po gimnazjum
Karta pracy
Analizujemy dodatkido żywności
1 .Przeprowadź analizę składu czterech produktów spożywczych na podstawie informacji umieszczonych na ich etykietach. Skorzystaj z tabeli (załącznik nr 2), w której przedstawiono dane dotyczące wybranych dodatków do żywności.
| Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ | Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ | 
| Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ | Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ | 
Załącznik nr 1
Ankieta
Wyraź swoją opinię – wstaw znak X w odpowiednie pola.
Składniki żywności oznaczone symbolami EXXX, np. E 320, E150d itp., są:
a) zdrowe c) sztuczne
b) niezdrowe d) naturalne
c) niektóre zdrowe, inne niezdrowe e) niektóre sztuczne, inne naturalne
-------------%---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Załącznik nr 2
| Symbol | Nazwa | Symbol | Nazwa | 
| barwniki | substancje słodzące | ||
| E160a | karoten | E954 | sacharyna | 
| E140 | chlorofil | E951 | aspartam | 
| E150 | karmel | E950 | acesulfam K | 
| E100 | kurkumina | E953 | izomalt | 
| E101 | ryboflawina | E952 | kwas cyklaminowy | 
| konserwanty | regulatory kwasowości | ||
| E280 | kwas propionowy | E260 | kwas octowy | 
| E210 | kwas benzoesowy | E338 | kwas fosforowy(V) | 
| E211 | benzoesan sodu | E263 | octan wapnia | 
| E249 | azotan(III) potasu | E270 | kwas mlekowy | 
| E250 | azotan(III) sodu | E330 | kwas cytrynowy | 
| E251 | azotan(V) sodu | E334 | kwas winowy | 
| E252 | azotan(V) potasu | E339 | fosforany sodu | 
| E260 | kwas octowy | E363 | kwas bursztynowy | 
| E220 | tlenek siarki(IV) | E351 | jabłczan potasu | 
| E221 | siarczan(IV) sodu | przeciwutleniacze | |
| E200 | kwas sorbinowy | E300 | kwas askorbinowy | 
| substancje zagęszczające i emulgatory | E330 | kwas cytrynowy | |
| E406 | agar | E301 | askorbinian sodu | 
| E410 | mączka chleba świętojańskiego | E302 | askorbinian wapnia | 
| E414 | guma arabska | E325 | mleczan sodu | 
| E440 | pektyny | E326 | mleczan potasu | 
| E400 | kwas alginowy | E307–309 | tokoferole | 
| E460 | celuloza | E303 | askorbinian potasu | 
Rozwiązane karty pracy proszę odesłać na adres: barbarafila72@wp.pl
