Marzec – tydzień 1
Lekcja 1. O substancjach, z których jest wytwarzana odzież
Klasa I LO SP
Temat: Czy wiesz, że gdyby nie skały wapienne, zaprawa wapienna prawdopodobnie nie towarzyszyłaby człowiekowi od tysiącleci? Jaka substancja łączy kredę szkolną, kamień w czajniku i marmurową rzeźbę Wenus z Milo?
Wykonaj prezentację ,,Skały wapienne -występowanie ,skład chemiczny i zastosowanie '' Minimum 15 slajdów, nie zapomnij wstawić zdjęć, filmików. Odeślij prace na adres: Barbarafila72@wp.pl Możecie wykorzystać platformę https://epodreczniki.pl/
Praca z chemii dla klasy pierwszej LO i Technikum po gimnazjum
Karta pracy
Analizujemy dodatkido żywności
1 .Przeprowadź analizę składu czterech produktów spożywczych na podstawie informacji umieszczonych na ich etykietach. Skorzystaj z tabeli (załącznik nr 2), w której przedstawiono dane dotyczące wybranych dodatków do żywności.
Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ |
Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ |
Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ |
Nazwa produktu: _________________________________ Barwniki: ______________________________________ Konserwanty: ___________________________________ Przeciwutleniacze: _______________________________ Substancje zagęszczające i emulgatory: _______________ Regulatory kwasowości: ___________________________ Substancje słodzące: ______________________________ |
Załącznik nr 1
Ankieta
Wyraź swoją opinię – wstaw znak X w odpowiednie pola.
Składniki żywności oznaczone symbolami EXXX, np. E 320, E150d itp., są:
a) zdrowe c) sztuczne
b) niezdrowe d) naturalne
c) niektóre zdrowe, inne niezdrowe e) niektóre sztuczne, inne naturalne
-------------%---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Załącznik nr 2
Symbol |
Nazwa |
Symbol |
Nazwa |
barwniki |
substancje słodzące |
||
E160a |
karoten |
E954 |
sacharyna |
E140 |
chlorofil |
E951 |
aspartam |
E150 |
karmel |
E950 |
acesulfam K |
E100 |
kurkumina |
E953 |
izomalt |
E101 |
ryboflawina |
E952 |
kwas cyklaminowy |
konserwanty |
regulatory kwasowości |
||
E280 |
kwas propionowy |
E260 |
kwas octowy |
E210 |
kwas benzoesowy |
E338 |
kwas fosforowy(V) |
E211 |
benzoesan sodu |
E263 |
octan wapnia |
E249 |
azotan(III) potasu |
E270 |
kwas mlekowy |
E250 |
azotan(III) sodu |
E330 |
kwas cytrynowy |
E251 |
azotan(V) sodu |
E334 |
kwas winowy |
E252 |
azotan(V) potasu |
E339 |
fosforany sodu |
E260 |
kwas octowy |
E363 |
kwas bursztynowy |
E220 |
tlenek siarki(IV) |
E351 |
jabłczan potasu |
E221 |
siarczan(IV) sodu |
przeciwutleniacze |
|
E200 |
kwas sorbinowy |
E300 |
kwas askorbinowy |
substancje zagęszczające i emulgatory |
E330 |
kwas cytrynowy |
|
E406 |
agar |
E301 |
askorbinian sodu |
E410 |
mączka chleba świętojańskiego |
E302 |
askorbinian wapnia |
E414 |
guma arabska |
E325 |
mleczan sodu |
E440 |
pektyny |
E326 |
mleczan potasu |
E400 |
kwas alginowy |
E307–309 |
tokoferole |
E460 |
celuloza |
E303 |
askorbinian potasu |
Rozwiązane karty pracy proszę odesłać na adres: barbarafila72@wp.pl