2 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (World Autism Awareness Day, WAAD) – na znak solidarności z osobami z autyzmem wiele budynków w Polsce i na świecie będzie podświetlanych na niebiesko.

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu został ustanowiony w 2007 r. przez Zgromadzenie Ogólne ONZ z inicjatywy Kataru, by zwrócić uwagę na dyskryminację i izolację ludzi dotkniętych autyzmem i ich najbliżsi.

Czym jest autyzm?

Autyzm to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba z autyzmem jest indywidualnością, a wymienione wcześniej cechy mogą występować w różnym natężeniu.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (ang. WHO) autyzm występuje w naszym kraju u 1 na 100 osób. W USA już 1 na 54 dzieci ma autyzm. To oznacza, że w Polsce żyje 400 tysięcy osób z autyzmem. Ale tu liczby się nie kończą, bo oprócz osób ze spektrum są jeszcze ich rodzice, rodzeństwo, opiekunowie, co sprawia, że tych, których autyzm dotyczy, może być nawet 3 mln.

Dlatego tegorocznej edycji kampanii „Polska na niebiesko” przyświeca hasło „Autyzm. 400 000” a jej zadaniem jest podnoszenie świadomości autyzmu i zwiększanie akceptacji dla osób ze spektrum w społeczeństwie.

W tym roku to podwójne wyzwanie. Niezamierzenie przekaz kampanii wzmocniła trwająca na świecie pandemia koronawirusa. Nie tylko zmieniła jej przebieg, który zakładał m.in.  szereg wydarzeń organizowanych z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Dla rodzica dziecka z autyzmem wyzwaniem jest wprowadzenie surowych rygorów, z którymi my sami miewamy problem. Jak wytłumaczyć dziecku, że teraz będziemy częściej myć ręce? Jak zmienić rutynę dnia? Jak prowadzić zdalnie terapię? To tylko niektóre z pytań, które zadają sobie teraz rodziny.

Na stronie kampanii www.polskananiebiesko.pl można poznać historie osób z autyzmem, zrozumieć, czym autyzm jest, przekazać dobre słowo, a także wesprzeć finansowo Fundację JiM. Symbolicznym momentem kampanii jest właśnie Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W planach Fundacji jest m.in. podświetlenie budynków w Polsce na niebiesko – jest to kolor solidarności z osobami z autyzmem. Akcja toczy się już także w social mediach - zachęcamy wszystkich do włączenia się w nią 2 kwietnia i umieszczenia na Instagramie i/lub FB swoich zdjęć z hasztagiem #Autyzm400000 lub #PolskaNaNiebiesko